Oamenii de cultură despre vandalizarea bisericii de la Dereneu

Din dorinţa de a informa mai bine credincioşii Mitropoliei Basarabiei despre acapararea cu forţa de către un grup de preoţi ai aşa-zisei Mitropolii a „Întregii Moldove”, structura locală a Patriarhiei Ruse (necanonică in acest spaţiu) şi vandalizarea sfântului locaş din satul Dereneu, rn. Călăraşi, vom posta pe SIT-ul Mitropoliei materialele semnate de personalităţi ale culturii noastre, texte care ne vor ajuta să înţelegem ce se întâmplă în realitate în acest sat tulburat, de oameni iresponsabili şi fără frică de Dumnezeu, cu bunecuvîntarea Mitropolitului Vladimir şi a episcopului Petru de Ungheni şi Nisporeni, ierarhi ai Patriarhiei Moscovei, chiar în timpul Postului Mare. O radiografie exactă a cazului tragic de la Dereneu ne prezintă şi scriitorul Alexandru Vakulovski. Postăm mai jos două materiale semnate de dl Vakulovski, semnate în zilele de 5 şi 6 martie. Textele au fost preluate de pe https://deschide.md:

Vladimir a trimis „gopnicii” la dialog în Dereneu

Preoții Mitropoliei Basarabiei continuă să fie persecutați în Moldova, deși Mitropolia a fost reactivată legal. Pare incredibil, dar statul, mână în mână cu preoții Mitropoliei Moldovei a Patriarhiei Ruse deja au format o nouă tradiție prin intimidarea preoților care aleg să slujească Biserica Ortodoxă Română, nu pe cea Rusă.

Istoria reactivării Mitropoliei Basarabiei este o istorie a chinurilor, persecuțiilor și a judecăților.

Și fiecare preot în parte care a trecut de la Mitropolia Moldovei la cea a Basarabiei are o istorie a umilințelor prin care a trecut. Și, din păcate, prin care trec şi acum. Un exemplu de acest fel este părintele Florin Marin, parohul bisericii „Adormirea Maicii Domnului” din satul Dereneu, Călărași. Preotul, fiind susținut atât de primărie, cât și de săteni, a părăsit Mitropolia Moldovei pentru a face parte din Mitropolia Basarabiei în august 2017. Absurdul a început în septembrie, când Episcopia de Ungheni și Nisporeni a Bisericii Ortodoxe din Moldova, subordonată Patriarhiei Moscovei, i-a adus acuze grave preotului și a anunțat că îi interzice să slujească, deşi acesta nu mai ținea de Mitropolia Moldovei. E ca și cum noi i-am lua cetățenia rusă lui Rogozin, un lucru stupid, desigur.

Acuzele Episcopiei de Ungheni și Nisporeni sunt însă foarte grave și au împânzit presa, că așa poți distruge mai ușor un om:

„– Furt din bunurile bisericii, icoane vechi și alte relicve;

– Estorcare de bani în sume extrem de mari de la credincioși;

– Manipularea credincioșilor pe fon religios pentru a atinge scopuri personale; „a influențat mai multe persoane la divorț, neîncredere între soți, scrierea bunurilor imobile pe el”.

Preotul Florin Marin slujeşte în Dereneu de 26 de ani şi cât a făcut parte din Mitropolia Moldovei n-a fost acuzat de nimic. Nu trebuie să fii Sherlock Holmes ca să-ţi dai seama că toate problemele lui vin odată cu trecerea la Mitropolia Basarabiei.

În decembrie, ÎPS Vladimir al Mitropoliei Moldovei a făcut un apel în presă către dialog cu Mitropolia Basarabiei: "Avem biserica ortodoxă din Moldova, dar fiindcă sunt şi cei din Mitropolia Basarabiei, noi am dori ca împreună cu ierarhii ei, împreună cu preoţii ei, să ducem tratative, să ducem dialog, să avem întrevederi frăţeşti pentru a vorbi despre viaţa canonică a bisericii". Foarte frumos apelul din presă, dar din aceeaşi presă am aflat că ieri, la biserica din Dereneu au aterizat vreo 20 de persoane străine, în treninguri şi haine bisericeşti, care au intimidat preotul şi oamenii din parohie, ca să forţeze întoarcerea la Mitropolia Moldovei.

Păi ce fel de dialog e ăsta? „Gopnicii” de la Mitropolia Moldovei versus credincioşii de la Mitropolia Basarabiei? Pe vremuri gopnicii ateişti rupeau direct crucea de pe biserică şi ardeau icoanele, acum însă se ascund şi ei după cruce. Ar fi bine dacă ÎPS Vladimir ne-ar explica şi nouă ce înţelege el prin dialog.

 

„Să se ducă în a legii” sau cum a ocupat Mitropolia Moldovei biserica din Dereneu

Ieri, la publicarea editorialului meu despre situația bisericii din Dereneu, lucrurile deja avansaseră. Din comentarii am aflat că preoții trimiși de Mitropolia Moldovei, împreună cu simpatizanți în treninguri și haine militare, au reușit să spargă ușa din spatele bisericii și să pună alt lacăt la intrarea principală.

Din spusele celor din sat reiese clar că la spargerea ușii au participat cei din Mitropolia Moldovei. Intrarea prin efracție, ca tâlharii și ocuparea unui lăcaș de cult se pare că este modalitatea prin care Mitropolia Moldovei vrea să intre în dialog, așa cum s-a angajat față de Patriarhul Kiril al Rusiei, cu Mitropolia Basarabiei.

Cei care au spart ușa bisericii în post au însă protecția poliției, deși polițiștii ar fi trebuit să-l apere pe preotul Florin Marin, care spunea că în biserică avea lucruri personale și bani pentru repararea acoperișului.

Un preot din partea Mitropoliei Moldovei de sub Patriarhia Rusă, că tot e post, și-a bătut joc și de biserică, spunând că Dumnezeu face minuni și că ușa s-a deschis singură. Situația pare descrisă bine printr-un comentariu: „Sec. XXI. Nici de tancuri nu au nevoie și nici să scrie pe garduri ”Dereneu pământ rusesc”. Tactica e simplă: se ia cu asalt biserica din localitate și te pomenești în mama Rusie”.

Deja noaptea am urmărit un live din Dereneu, realizat de jurnaliştii de la 10TV şi invitaţii lor, printre care George Simion, Ion Leaşcenco, Vlad Bileţchi. Tabloul văzut pe parcursul unei ore în direct a fost sinistru. Apărătorii Mitropoliei Moldovei din sat erau nişte oameni amărâţi, probabil manipulaţi de consilierii socialişti şi popii trimişi de Episcopia de Ungheni și Nisporeni. Ei se temeau de trecerea la calendarul pe rit nou al bisericii - o minciună şi că li se ia biserica. Printre altele, preotul Florin Marin a declarat că nu-i cunoaşte pe majoritatea din curtea bisericii, pentru că nu vin la slujbe. Iar el e preot în Dereneu de 27 de ani, deci nimeni nu ia şi nu duce biserica „la români”, ea rămâne pe loc.

Preotul trimis de Mitropolia Moldovei a clarificat şi alte lucruri, că i-a luat-o gura pe dinainte. Ocupaţia bisericii ar fi trebuit să aibă loc duminică, când el împreună cu alţi nouă preoţi de la Episcopia de Ungheni și Nisporeni, după efracţie ar fi făcut slujba, dacă ar fi fost lăsaţi de săteni. Sătenii din Dereneu însă, veniţi la slujbă, nu i-au lăsat. Şi atunci a mers şi planul b, cu spargerea uşii în lipsa sătenilor.

În momentul live-ului, „graşii” în sutane şi majoritatea „sportsmenilor” erau la căldurică, cu o parte din poliţişti, în casa preotului, ca să-l intimideze. Jurnaliştii n-au fost lăsaţi, deşi preotul îi invitase. Discuţiile s-au mai purtat şi pe după casă, că doar aşa e tradiţia pe la noi. Unii preoţi ocupanţi au recunoscut până la urmă că deţin cetăţenia română, ceea ce se ştie şi despre câţiva consilieri socialişti din Dereneu, care au pus gaz pe foc. Iar amărâţii de săteni manipulaţi, în frig, atunci când nu transmiteau salutări în faţa camerei, strigau ca la proteste, cu „jos”, „hoţii” şi „afară”. Un circ mai dizgraţios cred că mai rar poţi vedea.

Foarte gravă mi s-a părut atitudinea poliţiştilor. Pe lângă faptul că păzeau spărgătorii, în loc să-i ancheteze, ei i-au bruscat pe jurnalişti şi le-au spus „să se ducă în a legii”, apoi i-au întrebat de „orijini”. Mai mult, ei au împins echipa de filmare afară, şi a ameninţat-o că-i lasă pe oameni să-i atace, „ca să vadă”.

Partea proastă e că la Dereneu încă se joacă filmul. Cu ocuparea bisericii de către „vatnici”, cu amărâţi, cu poliţişti care ameninţă în loc să apere. E un tablou al Moldovei care mă dezgustă. Pentru că al Moldovei începe să miroase a Mitropoliei Moldovei.